Na rynku dostępnych jest wiele różnego rodzaju akcesoriów do polerowania. Poza wyborem odpowiedniej pasty, przed przystąpieniem do pracy należy się zastanowić co wybrać – pad polerski czy gąbkę polerską? Jakie są między nimi podobieństwa i jakie różnice? W jakich przypadkach się sprawdzą?
Jaka jest różnica pomiędzy padem a gąbka polerską?
Czym różni się pad od gąbki polerskiej? Pad polerski to ogólna nazwa na każdy rodzaj krążka do polerowania lakieru, w tym gąbki polerskie. Jednak padów jest wiele rodzajów – wyróżniamy pady gąbkowe, mikrofibrowe, futra polerskie czy pady filcowe lub dżinsowe. Poszczególne typu różnią się między sobą właściwościami oraz zastosowaniem.
Jednak tak naprawdę pad i gąbka polerska pełnią dokładnie tę samą funkcję – w połączeniu z pastą polerską usuwają zarysowania z powierzchni, umożliwiając wykonanie korekty lakieru. Rodzaj wybranego pada będzie mocno zależeć od stanu lakieru, jego typu oraz oczekiwanego efektu końcowego. W takim razie jak dobrać pady polerskie? To mocno indywidualna sprawa, jednak jest kilka zasad, którymi warto się kierować. Omówimy poszczególne rodzaje padów polerskich oraz ich najpopularniejsze zastosowania.
Rodzaje padów polerskich
Zaczniemy od gąbki polerskiej – jest ona wykonana ze specjalnej pianki, najczęściej otwartokomórkowej. Gąbka może mieć różną twardość, która wpływa na właściwości tnące. Z tego powodu gąbki polerskie są bardzo uniwersalne – możemy za ich pomocą wyciąć zarysowania, lekko odświeżyć lakier czy wykończyć powierzchnię, aby nadać jej wysoki połysk. Sprawdzą się na każdym etapie korekty lakieru – przy cięciu, one stepie oraz do wykończenia.
Gąbki polerskie to najpopularniejszy rodzaj pada polerskiego i ich wybór jest naprawdę szeroki. Występują we wszystkich możliwych rozmiarach i twardościach. Ich kształt często dopasowany jest do rodzaju maszyny – inaczej wyglądają gąbki przeznaczone do pracy na maszynie rotacyjnej, inaczej te na Dual Action. Mogą również mocno różnić się właściwościami. Cześć gąbek zachowuje swoje właściwości polerujące na długo, część bardzo szybko mięknie w trakcie pracy i ich efektywność spada.
Wśród padów polerskich warto wyróżnić również futra polerskie. Mogą być wykonane z wełny naturalnej lub materiałów syntetycznych o różnej długości włosia. Wełna naturalna najczęściej jest stosowana w padach przeznaczonych od pracy na maszynie rotacyjnej, a materiały syntetyczne w futrach na Dual Action. Istnieją również pady, które łączą oba te materiały. A także takie, które są połączeniem futra i gąbki.
Padów wełnianych używamy do usuwania głębokich zarysowań na powierzchni lakieru, czyli sprawdzą się w połączeniu w tnącą pastą polerską. Taka kombinacja najczęściej bardzo skutecznie usuwa zarysowania, jednak nie pozostawia najlepszego wykończenia. Po polerowaniu za pomocą futra warto przeprowadzić drugi etap z użyciem gąbek polerskich i lekko ściernej pasty.
Kolejną kategorią produktów wśród padów polerskich są pady mikrofibrowe. W tym przypadku materiałem ściernym jest mikrofibra. Pady mikrofibrowe najczęściej są dostępne dwóch wersjach – tnącej lub wykańczającej – różniących się twardością gąbkowej przekładki pomiędzy rzepem a mikrofibrą. Świetnie sprawdzą się do cięcia i można nimi osiągnąć również całkiem dobre wykończenie na średnich i twardych lakierach. Dla miękkich lakierów mogą okazać się zbyt agresywne.
Istnieją także pady filcowe, których używamy do polerowania szkła w połączeniem z tlenkiem ceru. Ciekawostką są także pady sztruksowe oraz dżinsowe przeznaczone do usuwania skórki pomarańczy z lakieru. Jednak nie są to typy padów używanych szczególnie często.
Pad polerski czy gąbka polerska – co wybrać?
Jak widać rodzajów różnych padów jest całkiem sporo. W takim razie co wybrać, pad polerski czy gąbkę polerską? Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z polerowaniem, warto zacząć od gąbek polerskich. Są one najbardziej uniwersalne i można nimi bezproblemowo przeprowadzić każdy etap korekty lakieru. Po czasie warto również sięgnąć po inne rodzaje padów polerskich, takich jak futra czy mikrofibry, które mogą przyśpieszyć proces pracy nad samochodem.