Pady do polerowania lakieru: rodzaj i zastosowanie

Pady do polerowania lakieru: rodzaj i zastosowanie

Korekta lakieru potrafi zmienić  nie do poznania każdy używany samochód. Do przeprowadzenia tego zabiegu będzie Ci potrzebna maszyna, pasty oraz pady polerskie. W tym artykule zajmiemy się tym ostatnim zagadnieniem i opowiemy w jakie pady polerskie warto się zaopatrzyć. Omówimy różne rodzaje padów, gąbek oraz futer, przestawimy różnice pomiędzy nimi, a także sposoby dobierania ich do lakieru.

Pady do polerowania – najczęściej spotykane rodzaje

Jakie pady polerskie znajdziesz w ofercie sklepów z kosmetykami samochodowymi? Podstawowym rodzajem są gąbki polerskie wykonane ze specjalnej pianki otwartokomórkowej. Charakteryzują się różną twardością oraz kolorami sugerującymi ich przeznaczenie i właściwości. Większość firm ma w ofercie minimum wersje gąbkowych padów do polerowania — cuttingowy, średni/onestepowy oraz finiszowy — choć często jest ich więcej. Dzięki tej różnorodności gąbki polerskie sprawdzą się na każdym etapie korekty.

Nie ma jednak jednego, uniwersalnego schematu dotyczącego kolorów, u każdego producenta wygląda to trochę inaczej. Na przykład w systemie ZviZZer mamy pięć rodzajów: niebieski, czerwony, pomarańczowy, żółty i zielony (w kolejności od najtwardszego). Dla porównania firma Rupes ma w swojej ofercie pady w kolorach: szary, niebieski, zielony, żółty i biały.  

Drugim popularnym rodzajem padów są futra polerskie. Mogą być wykonane z naturalnej wełny owczej, np. jagnięcej lub merino, ale także z syntetycznych materiałów. Najczęściej zbudowane są z warstwy włosia osadzonego na przekładce z gąbki. Nietypowym padem wełnianym jest Lake Country Hybrid Wool, który jest połączeniem pada wełnianego i gąbkowego. Futra do polerowania sprawdzą się do wycinania mocnych zarysowań i najczęściej usuwają więcej niż gąbki, ale pozostawiają słabe wykończenie.

Pady mikrofibrowe to kolejny popularny rodzaj padów polerskich. Wykonane są z warstwy mikrofibry osadzonej na przekładce z gąbki. Występują w różnych wersjach, o różnej sile cięcia. Można za ich pomocą wyciąć mocne zarysowania na lakierze i wykończyć powierzchnię. Ciekawym rozwiązaniem są pady mikrofibrowe ZviZZer, które posiadają osobny system przekładek Interface, którymi można regulować siłę cięcia.

pady do polerowania

Czym różnią się pady do polerowania?

Czym jeszcze mogą różnić się pady do polerowania oprócz materiału, z którego są wykonane? Jest kilka aspektów, na które warto zwrócić uwagę. Pady dobieramy do rodzaju maszyny, której będziemy używać i mogą mieć różne kształty oraz rozmiary.

Pady polerskie na rotację to najprostszy rodzaj padów. Najczęściej charakteryzują się brakiem otworu centralnego i mają lekko zaokrąglone brzegi. Występują w różnych rozmiarach i dobieramy je do średnicy talerza oporowego w naszej maszynie.

Pady polerskie na maszyny Dual Action to zdecydowanie bardziej rozległa kategoria produktów. Cechą charakterystyczną jest otwór centralny, który polepsza wentylację i zmniejsza napięcie powierzchniowe pada. Specjalny, trapezoidalny kształt ułatwia prowadzenia maszyny, a ścięte krawędzie utrudniają uszkodzenie brzegów gąbki.

Ciekawym przykładem pada polerskiego może być ZviZZer All-Rounder, jest on przeznaczony na maszyny Dual Action oraz rotacyjne. Posiada dodatkową przekładkę z gąbki zamkniętokomórkowej i gumy pomiędzy powierzchnią roboczą a rzepem. Zwiększa to wagę padów, dzięki czemu polerowanie jest bardziej efektywne, a praca wygodniejsza. Zapobiega również przedostawaniu się resztek pasty polerskiej do rzepa, co znacząco poprawia ich trwałość.

pady polerskie dual action

Jak dobrać pady polerskie do lakieru?

W jaki sposób dobierać pady polerskie do lakieru? Czy jest jakaś sprawdzona kombinacja, która będzie odpowiednia dla każdego przypadku? Albo klucz, którego można się wyuczyć? Niestety, nie ma uniwersalnych rozwiązań i każdy lakier jest inny. Pady polerskie dobieramy do rodzaju i stopnia zniszczenia lakieru. Mamy jednak dla Ciebie kilka wskazówek. 

Zaczniemy od dwuetapowej korekty lakieru, czyli takiej, w której korzystamy z połączenia dwóch kombinacji polerskich. W pierwszym kroku używamy mocniejszego pada do polerowania, aby usunąć największe zarysowania. Jednak mocne cięcie wiąże się z powstawaniem mikrozarysowań i hologramów, przez co lakier ma gorszy poziom połysku. Z tego powodu w drugim kroku używamy miękkiej gąbki, aby wykończyć powierzchnię i nadać jej blasku.

Jednak nie da się z góry określić, jaki pad polerski będzie odpowiedni na danym lakierze. W przypadku twardego i mocno zniszczonego lakieru najmocniej tnący pad niekoniecznie usunie większość zarysowań. Wtedy można sięgnąć, na przykład, po futro polerskie. Z drugiej strony, w przypadku miękkich lakierów, już średniej twardość gąbka możne się okazać wystarczająca do usunięcia głębokich rys.

Zawsze warto zacząć od słabszej kombinacji, np. średniej lub finiszowej gąbki i ocenić efekty pracy. Jeśli takie połączenie okaże się niewystarczające, możemy sięgnąć po coś mocniejszego. W ten sposób eliminujemy problem, że użyjemy zbyt agresywnej kombinacji, po której powierzchnia będzie trudna do wykończenia. Usuwamy także mniejszą warstwę lakieru, co zawsze warto brać pod uwagę w trakcie polerowania.

Często jeśli lakier nie jest bardzo porysowany, nie ma potrzeby używania mocno tnących gąbek. W takim przypadku można przeprowadzić korektę jednoetapową, czyli one step. Wtedy tak dobieramy pada polerskiego, aby w jednym kroku usunąć dużo zarysowań, ale jednocześnie pozostawić dobre wykończenie. Najczęściej sprawdzą się do tego średnio twarde gąbki polerskie.

 

Jak widzisz, temat padów poleskich jest dość rozległy, a to tak naprawdę tylko bardzo podstawowe informacje. Jeśli dodasz jeszcze do tego różne połączenia z pastami polerskimi, okaże się, że ilość kombinacji jest nieskończona. Dlatego tak istotne jest doświadczenie, które nabieramy wraz z praktyką. Warto testować różne połączenia, a im więcej lakierów wypolerujesz, tym łatwiej będzie Ci dobrać odpowiednią kombinację. Choć nawet po wielu latach, lakier pewnie nie raz Cię jeszcze zaskoczy.