Korekta lakieru – im więcej etapów tym lepiej?

Korekta lakieru – im więcej etapów tym lepiej?

Korekta lakieru samochodowego to jeden z najpopularniejszych detailingowych zabiegów. Polega na maszynowym polerowaniu lakieru samochodowego w celu trwałego usunięcia zarysowań. Lakier po zabiegu korekty lakieru odzyskuje blask i głębię koloru. Dobrze przeprowadzona korekta pozwoli przywrócić używanemu pojazdowi salonowy wygląd.

Korekta lakieru samochodowego może być jedno lub wieloetapowa. Czy więcej etapów oznacza lepszy efekt? Z reguły tak, ponieważ przy większej ilości etapów mamy możliwość usunięcia z lakieru większej ilości zarysowań.

Jeśli chodzi o wieloetapową korektę lakieru, najpopularniejsze rozwiązania to korekta dwu- oraz trzyetapowa. Rzadko się słyszy o czterech czy pięciu etapach, choć czasem się zdarza. Czy im więcej etapów tym lepiej? O co chodzi z tymi etapami?

Korekta lakieru krok po kroku

Na lakierze samochodowym mamy do czynienia z różnymi rodzajami zarysowań. Jedne są płytsze, inne głębsze. W trakcie usuwania bardzo głębokich rys przy użyciu gruboziarnistej pasty oraz agresywnych padów, również powstają drobne mikrozarysowania. Dlatego pierwszy etap służy najczęściej wycinaniu mocnych zarysowań, a kolejne to już usuwanie „zmatowienia” po użyciu mocnej pasty polerskiej.

Jak wykonać korektę lakieru krok po kroku? Generalnie zasada polerowania jest taka, że zaczynamy od najmniej agresywnej kombinacji polerskiej, która usuwa wystarczającą ilość zarysowań. Dlatego nie zawsze trzeba zaczynać od najmocniejszej, cuttingowej pasty. Warto przetestować najpierw słabsze połączenie, a jeśli nie daje wystarczających rezultatów, przechodzimy do agresywniejszego cięcia.

Czym im większa ilość etapów, tym lepszy efekt końcowy? Niekoniecznie. Współczesne systemy polerskie pozwalają osiągać rewelacyjne efekty już w dwóch krokach. W jednym wycinany zarysowania na lakierze, w drugim wykańczamy powierzchnię. W przypadku samochodów użytkowanych na co dzień dwuetapowa korekta jest w zupełności wystarczająca.

Jednoetapowa korekta lakieru

O co chodzi z jednoetapową korektą lakieru? Założenie jest takie, że używamy tylko jednej kombinacji polerskiej. Odpowiednią pastę i pad dobieramy do stanu i rodzaju lakieru. Chcemy usunąć jak największą ilość zarysowań, jednocześnie pozostawiając odpowiednie wykończenie.

Korekta lakieru one step nie polega na użyciu jak najbardziej agresywnej pasty, aby usunąć dużą ilość zarysowań. Owszem, wtedy grubsze rysy znikną z powierzchni, jednak efekt końcowy nie będzie tak spektakularny. Zabraknie połysk powierzchni i głębi koloru z powodu słabego wykończenia lakieru (drobnych swirli widocznych w świetle inspekcyjnym).

Dobra korekta lakieru typu one step to kompromis pomiędzy usuwaniem zarysowań, a idealnym wykończeniem powierzchni. Jednak pomimo tego, że to tylko jednoetapowa korekta lakieru, to dobrze wykonana, potrafi odmienić samochód nie do poznania.

Wieloetapowa korekta lakieru

Ile etapów trzeba przeprowadzić, aby uzyskać jak najlepszy efekt? Ciężko to dokładnie określić. Jeśli przygotowujemy samochód na wystawę lub usuwamy skórkę pomarańczy, może to być nawet 3-4 etapy. Jednak w znakomitej większości przypadków najlepszym wyborem będzie dwuetapowa korekta lakieru – w jednym etapie wycinamy zarysowania, w drugim wykańczamy powierzchnię.

Jeszcze jakiś czas temu bardzo popularna była trzyetapowa korekta lakieru. Zresztą wielu producentów posiada w swojej ofercie trzy pasty – mocnotnącą, średniotnącą i finiszową. Jednak nie oznacza to, że trzeba za każdym razem usuwać wszystkich trzech.

W przypadku, gdy użyjemy zbyt agresywnej kombinacji tnącej, możliwe, że będziemy musieli wykończyć powierzchnię w dwóch etapach. Najpierw średnią pastą, aby usunąć zarysowania powstałe przy cuttingu, a następnie fniszową, aby wydobyć maksymalny połysk powierzchni i usunąć swirle oraz hologramy. Jednak trzyetapowa korekta lakieru nie jest konieczna w każdym przypadku.

Przeprowadzając wieloetapową korektę lakieru, oprócz usuwania zarysowań warto wziąć pod uwagę jeszcze jeden czynnik. Mamy ograniczoną ilość lakieru na samochodzie. W przypadku pojazdów używanych na co dzień, unikanie nowych zarysowań jest praktycznie niemożliwe. Dlatego zamiast za wszelką cenę usuwać wszystkie głębsze zarysowania, kosztem usunięcia dużej warstwy lakieru bezbarwnego, lepiej pozostawić te kilka głębszych rys.

Usuwanie głębokich zarysowań za pomocą papieru ściernego nie jest szczególnie trudne i czasochłonne. Jednak w takim procesie usuwamy dość dużą warstwę lakieru. I zwiększamy ryzyko przetarcia się do bazy przy kolejnym polerowaniu. A prawda jest taka, że w przypadku dobrze wypolerowanego lakieru, głębsze zarysowania są praktycznie niewidoczne i nie wpłyną na efekt końcowy.

Ile kosztuje korekta lakieru?

Cena korekty lakieru będzie między innymi zależeć od ilości przeprowadzonych etapów, jednak nie tylko. Na wycenę prac wpływ na bardzo wiele czynników. Rozmiar samochodu, stan lakieru, rodzaj lakieru, ilość zabrudzeń na lakierze czy czasem nawet kształt pojazdu (np. w motocyklach, gdzie powierzchnia nie jest duża, ale posiada sporo zakamarków i trudno dostępnych miejsc).

Dlatego często ciężko jednoznacznie powiedzieć ile kosztuje korekta lakieru. Często również studia detailingu nie chcą podawać nawet przybliżonych cen bez oględzin samochodu. Jednak cena jednoetapowej korekty lakieru waha się od kilkuset do ponad tysiąca złotych.

W przypadku dwu- lub wieloetapowej korekty lakieru, cena raczej nie spadnie poniżej 1000zł i może sięgać nawet kilku tysięcy. Z reguły będzie to przedział 1500-2500zł. Choć ceny mogą się mocno wahać również w zależności od miejsca usługi.

Szukasz pasty polerskiej do korekty lakieru?  Sprawdź ofertę >>

ZviZZer zestaw 3 past polerskich 250ml 259,99 zł Dodaj do koszyka
ZviZZer One Polish pasta polerska Cięcie/ Wykończenie/ Ochrona 250ml 109,99 zł Dodaj do koszyka
ZviZZer THERMO PAD Blue Medium Cut 140/20/125, niebieska gąbka polerska one step
54,99 zł Dodaj do koszyka