Jak przygotować lakier pod wosk?

Jak przygotować lakier pod wosk?

Woskowanie to bardzo popularny zabieg kosmetyki samochodowej. Nic tak nie cieszy amatora detailingu jak zadbany, błyszczący lakier. W ostatnich latach woski coraz bardziej są wypierane przez powłoki ceramiczne, jednak nadal istnieje wielu zwolenników woskowania. Dlaczego dziś przybliżymy Wam temat przygotowania powierzchni do woskowania.

Po co przygotowywać lakier do woskowania?

Czy trzeba coś robić poza zwykłym umyciem auta? Zdecydowanie! Im lepiej przygotowana powierzchnia lakieru pod wosk, tym lepszy efekt końcowy. I dotyczy to zarówno wyglądu, jak i śliskości czy trwałości zabezpieczenia.  Dlatego krok po kroku przeprowadzimy Was przez ten proces.

Aby dobrze przygotować lakier pod wosk musimy zacząć do dokładnego umycia całego samochodu oraz przeprowadzenia procesu dekontaminacji. Następnie dokładnie osuszamy lakier (nic tak nie irytuje jak woda wypływająca spod uszczelek w trakcie woskowania!). Jeśli nie przeprowadzamy korekty warto jeszcze dodatkowo zastosować cleaner i odtłuścić powierzchnię.

Jak umyć samochód przed aplikacją wosku

Mycie samochodu przed woskowaniem powinno być jeszcze dokładniejsze niż na co dzień. Mocniej skupiamy się na wszystkich zakamarkach i detalach. Warto przyłożyć się również przy takich elementach jak wnęki drzwi, komora silnika czy nadkola, aby na koniec całość prezentowała się perfekcyjnie.

Rozpoczynamy jak zawsze tradycyjnie od mycia wstępnego za pomocą piany aktywnej lub pre-washu, np. CleanTech Citrus Foam. Nanosimy produkt, odczekujemy zalecany przez producenta czas i spłukujemy.

Następnie warto zająć się elementami takimi jak wnęki, komora silnika czy koła. Użyjemy do tego mocniejszego stężenia APC i dedykowanej do kół chemii. Po wyczyszczeniu dokładnie spłukujemy cały pojazd, aby zabrudzenia, które wypłynęły w trakcie czyszczenia nie zostały na lakierze i nie dostały się później pod rękawice.

Kolejny etapem jest mycie ręczne na dwa wiadra za pomocą szamponu i rękawicy (polecamy szampon BINDER Premium Interior Cleaner). Myjemy z góry do dołu i pamiętamy o częstym płukaniu rękawicy z drugim wiadrze z czystą wodą. Dodatkowo w trakcie mycia pędzelkujemy wszystkie zakamarki na lakierze, takie jak grill, napisy, przestrzenie dookoła szyb itp. Płuczemy dokładnie pianę i osuszamy lakier ręcznikiem.

Jak przeprowadzić dekontaminację lakieru przed woskowaniem

Ważnym etapem przygotowania lakieru pod wosk będzie dekontaminacja lakieru. Zaczniemy ją od usunięcia smoły z powierzchni. Użyjemy do tego preparatu typu tar and glue remover, np. Prickbort. Warto nanosić go suchą powierzchnię, ponieważ wtedy skuteczniej zadziała.

Smoły najwięcej zbiera się w dolnych częściach samochodu, więc na nich najbardziej się skupimy. Jednak zanieczyszczania występują na całym samochodzie, dlatego nanosimy preparat na całą karoserie. W przypadku mocnych, uciążliwych zabrudzeń ze smoły, można zastosować mocniejszy produkt, np. FIREBALL TAR REMOVER. Aplikujemy go wtedy na mikrofibrę i przecieramy powierzchnię, do momentu usunięcia osadu.

Kolejny etapem jest deironizacja, czyli usunięcie osadów metalicznych. Nanosimy deironizer na całą powierzchnię karoserii i czekamy aż zadziała. Można wspomóc działanie preparatu używając mikrofibry, którą rozprowadzimy dokładnie produkt na całej powierzchni lakieru.

Następnie spłukujemy samochód wodą pod ciśnieniem. Warto ponownie umyć samochód szamponem, aby usunąć resztki chemii. I możemy przystąpić do osuszania powierzchni. Im bardziej się do tego przyłożymy, tym lepiej, ponieważ wypływająca z zakamarków woda będzie nam przeszkadzać podczas aplikacji i docierania wosku. Warto wydmuchać wodę ze wszystkich szczelin (może się do tego przydać dmuchawa, np. BigBoi).

Przygotowanie powierzchni pod wosk – cleaner i odtłuszczacz

Jeśli nie przeprowadzamy korekty lakieru, kolejnym etapem przygotowania powierzchni może być zastosowanie cleanera. Jednak nie jest to etap konieczny. Na rynku dostępne jest wiele różnego rodzaju cleanerów. Są takie, które mają tylko właściwości oczyszczające, np. FIREBALL WAX OFF (jego jednak stosujemy na mokrą powierzchnię jeszcze przed osuszaniem) czy Collinite Pre-Wax Auto Polish. Takie oczyszczenie powierzchni pozytywnie wpłynie na trwałość aplikowanego wosku i gładkość powierzchni.

Wśród cleanerów istnieją również produkty, które mają za zadanie oczyścić, ale też trochę zabezpieczyć lakier. Często maskują drobne mikrozarysowania czy nadają głębi lakieru, np. Mothers Micro Polishing Glaze. Takie produkty pozwolą nam uzyskać niezwykłe właściwości wizualne, choć mogą negatywnie wpłynąć na trwałość używanego wosku.

Odtłuszczać czy nie odtłuszczać? Odtłuszczenie lakieru przed aplikacją wosku nie jest etapem koniecznym. Jeśli aplikujmy trwały wosk i zależy nam na jak najdłuższej trwałości, można dodatkowo odtłuścić powierzchnię. Warto jednak pamiętać, że odtłuszczenie nie zastąpi nam wszystkich poprzednich etapów przygotowania powierzchni. Jeśli stosowaliśmy cleaner typu glaze, który dodatkowo nabłyszcza i zabezpiecza powierzchnię, nie odłuszczamy lakieru.

 

Tak wygląda proces przygotowania lakieru pod wosk. Jest on dość czasochłonny w porównaniu do samej aplikacji wosku. Jednak efekt końcowy będzie nieporównywalnie lepszy niż w przypadku, gdy pominiemy te wszystkie etapy. Dlatego zdecydowanie warto zadbać o prawidłowe przygotowanie powierzchni, aby cieszyć się niesamowitym efektem końcowym.