Korekta lakieru krok po kroku. Praktyczny poradnik dla początkujących

Korekta lakieru krok po kroku. Praktyczny poradnik dla początkujących

Myślisz o nauce korekty lakieru? Lubisz, gdy samochód lśni i ma idealnie zadbany lakier? Zastawiasz się, co powinieneś opanować, aby zacząć przygodę z polerowaniem? Specjalne dla Ciebie, we współpracy z marką ZviZZer przygotowaliśmy serię poradników o korekcie lakieru! Dowiesz się jak wybrać pierwszą maszynę polerską oraz zestaw past i padów. Poznasz podstawowe zagadnienia zawiązane z techniką polerowania i inspekcją lakieru. Oraz dowiedz się jak przeprowadzić jedno- i dwuetapową korektę lakieru. Zapraszamy do lektury!

Jak wybrać pierwszą maszynę polerską?

Przy wyborze pierwszej maszyny polerskiej dużą rolę może odgrywać budżet. Jeśli dopiero zaczynasz, nie ma potrzeby inwestowania w najdroższe modele maszyn. Choć, jeśli wiesz, że chcesz się na poważnie zaangażować w naukę polerowania, warto zakupić sprzęt ze średniej półki cenowej. Taka maszyna będzie bardziej wydajna w trakcie pracy i szybciej osiągniesz zamierzone efekty.

Na początek możemy polecić dwa urządzenia. Opcja budżetowa to ADBL Roller DA09125-01. Kosztuje niecałe 600zł i świetnie sprawdzi się jako pierwsza polerka. W zestawie z nią znajdziesz talerz polerski o średnicy 75 i 125 mm, co na pewno bardzo ułatwia pracę. To maszyna, która świetnie nadaje się do nauki.

Drugą naszą propozycją jest EVOXA HDC15. To maszyna z mocniejszym silnikiem i większym skokiem (15mm zamiast 9mm), więc jej zastosowanie jest bardziej uniwersalne. Świetnie sprawdzi się również w profesjonalnym użytku, więc jeśli myślisz, aby zawodowo zająć się polerowaniem, będzie to dobra inwestycja.

Technika polerowania – co powinieneś wiedzieć?

Ucząc się polerowania powinieneś skupić się na prawidłowej technice. W tej części omówimy kilka podstawowych kwestii związanych z techniką polerowania. Opanowanie ich jest ważne, aby nie uszkodzić elementów w trakcie pracy oraz skuteczne usunąć zarysowania z powierzchni.

Jak prowadzić maszynę, aby polerowanie było efektywne? Zawsze staraj się, prowadzić maszynę równolegle do lakieru, aby cały pad miał styczność z powierzchnią. Używaj umiarkowanego docisku, aby nie zatrzymać ruchu obrotowego, ale mimo wszystko skutecznie wycinać zarysowania. Na przetłoczeniach,  ruch obrotowy maszyny może się zatrzymywać, dlaczego trzeba się nauczyć tak manewrować polerką, aby dotrzeć we wszystkie miejsca. Mocno pomaga w takich przypadkach zmiana talerza na mniejszy.

Ucząc się polerowania musisz także zawracać uwagę, aby nie uszkodzić sąsiednich elementów. Uszczelki czy plastikowe, nielakierowane listwy warto zabezpieczyć papierową taśmą. Tak samo trzeba uważać na wszystkie przetłoczenia oraz łączenia elementów, gdzie istnieje ryzyko przetarcia lakieru. Używając maszyny DA z reguły to ryzyko jest niewielkie, ale warto mieć tego świadomość.

Kolejną rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę, jest dobranie odpowiedniego obszaru roboczego. Nie powinien on być za duży, bo polerowanie nie będzie efektywne. Kwadrat o boku 3-4 średnic pada będzie prawdopodobnie najbardziej optymalny. W trakcie polerowania należy obserwować jak wypracowuje się pasta. Nie możemy pracować za krótko, bo nie usuniemy rys. Staramy się uzyskać delikatny film na lakierze, ale nie wypracowujemy pasty całkiem do zera.

Inspekcja lakieru, czyli najpopularniejsze defekty lakieru

Kolejnym rozbudowanym tematem podczas nauki polerowania jest inspekcja lakieru, czyli kontrolowanie stanu lakieru. Powinieneś umieć ocenić stan lakieru przed i po polerowaniu. Nauczyć się jak patrzeć na lakier, aby dostrzec rodzaje zarysowań i uszkodzeń lakieru. Różne defekty lakieru często są widoczne w różnym oświetleniu. Na przykład podłużne zarysowania lepiej dostrzeżesz w odbiciu świetlówek, a wykończenie lakieru najlepiej obserwować w świetle punktowym. Hologramy będą doskonale widoczne na zewnątrz, w świetle słonecznym.

Im więcej będziesz patrzeć na lakier, tym więcej uszkodzeń nauczysz się rozpoznawać. Powinieneś wiedzieć jak wygląda przetarcie lakieru bezbarwnego oraz jak rozpoznać rysy, które znajdują się pod lakierem powstałe najczęściej przy ponownym lakierowaniu elementu. Poznasz jak wygląda schodzący klar (czyli lakier bezbarwny), czy zgazowanie lakieru (bąbelki powietrza) lub wżery (np. po ptasich odchodach).

Nauczysz się dostrzegać skórkę pomarańczy, która jest normalnym efektem na lakierze i nie powinniśmy się jej pozbywać. Jednak czasem zdarza się, że po ponownym lakierowaniu jest ona zbyt widoczna, co mocno odbija się na poziomie połysku.

To tylko część różnych uszkodzeń lakieru, a dobrze przeprowadzona inspekcja lakieru przed i po korekcie to podstawa udanej pracy. W tym celu warto zaopatrzyć się w dobrej jakości oświetlenie. Podstawą mogą być zamontowane na stałe świetlówki oraz ręczna latarka inspekcyjna.

Jakie pady i pasty do polerowania wybrać na początek?

Zastanawiasz się jak przeprowadzić pierwszą korektę lakieru i jakie produkty wybrać do tego celu? Mocno rekomendujemy rozpoczęcie przygody od nauki one stepa, czyli jednoetapowej korekty lakieru. Nie warto od razu porywać się na dwuetapową korektę lakieru. Wykonanie dobrego one stepa może całkiem odmienić samochód, więc efekt końcowy będzie satysfakcjonujący. A w trakcie będziesz mieć okazję popracować nad techniką pracy i oceną stanu lakieru.

Jeśli chodzi o wybór produktów, w ofercie firmy ZviZZer znajdziesz dwie pasty do one stepa. ONE Polish to pasta 3w1, która charakteryzuje się świetną siłą cięcia, doskonałym wykończeniem i zabezpieczeniem lakieru (w tego powodu nie używamy jej przed aplikacją powłok ceramicznych). MC3000 ma trochę mniejszą siłę cięcia od ONE, jednak również świetnie sprawdzi się w jednoetapowej korekcie i można nią osiągnąć świetny efekt końcowy.  Nie zawiera wypełniaczy, więc jeśli zależy Ci na aplikacji konkretnego wosku lub powłoki po korekcie, będzie to lepszy wybór.

Pady polerskie, jakie wybrać? Do jednoetapowej korekty najczęściej sprawdzają się pady o średniej twardości. Jednak w zależności od lakieru, możesz potrzebować twardszego lub miększego pada.

- Jeśli zależy Ci na najlepszej jakości i wydajności padów, wybierz te z serii ZviZZer Thermo (Green, Blue oraz Black). Ich innowacyjna pianka sprawia, że nie tracą swoich właściwości pod wpływem ciepła. Regularnie czyszczone, doskonale tną przez cały czas pracy i są niezwykle trwałe.

- Jeśli chcesz trwałe pady, którymi doskonale się pracuje, ale masz trochę mniejszy budżet, dobrym wyborem będzie ZviZZer All-Rounder (Red, Orange oraz Yellow, choć w przypadku bardzo miękkich lakierów możesz również potrzebować pada Green). Zastosowana w nich przekładka zwiększa wygodę pracy i trwałość padów.

- Szukasz najbardziej budżetowej opcji, aby zacząć przygodę z polerowaniem? Wybierz serię ZviZZer Trapez (w tych samych kolorach co All-Rounder).

 

Masz już wybraną maszynę i odpowiednie produkty? To czas zabrać się do pracy! Nauka korekty lakieru to przede wszystkim praktyka. Im więcej samochodów wypolerujesz, tym więcej się nauczysz. W kolejnych artykułach przedstawimy Ci krok po kroku jak wykonać dobry one step oraz dwuetapową korektę lakieru!

Jeśli myślisz o polerowaniu na poważnie, warto zainteresować się szkoleniami, gdzie doświadczeni technicy nauczą Cię, jak robić to poprawnie. Firma ZviZZer oferuje dwa rodzaje szkoleń – ONE Polish z jednoetapowej korekty oraz BASIC z dwuetapowego polerowania i zabezpieczenia powłoką. Takie szkolenie to dobry początek, aby od razu nabrać dobrych nawyków i zdobyć bardzo dużą dawkę wiedzy. O terminach i programie szkoleń, więcej dowiesz się na ich profilu na Facebooku.