Jak bezpiecznie odtłuścić lakier z FIREBALL REBORN

Jak bezpiecznie odtłuścić lakier z FIREBALL REBORN

Odtłuszczanie lakieru jest jednym z kluczowych etapów zabezpieczenia powierzchni za pomocą powłok ceramicznych. To ważny elementów również w trakcie korekty lakieru. Wiedza jak bezpiecznie i skutecznie odtłuścić lakier samochodu jest istotnym elementem detailingu. Z naszego artykułu dowiesz się jak to zrobić, jakich błędów unikać i jakie preparaty wybierać.

Na czym polega odtłuszczanie lakieru?

Odtłuszczenie lakieru polega na wyjałowieniu powierzchni, czyli pozbyciu się z niej wszystkiego, co zbędne. Resztek chemii, pozostałości past polerskich, wosków czy innych zanieczyszczeń. Używamy do tego specjalnych preparatów oraz mikrofibry.

Nanosimy produkt na mikrofibrę i przecieramy powierzchnię, którą chcemy odtłuścić. Najlepiej wypracować go do całkowitego odparowania z powierzchni. Warto przeprowadzić zabieg dwukrotnie, aby mieć pewność, że powierzchnia została prawidłowo odtłuszczona.

Kiedy należy odtłuścić lakier?

Kiedy odtłuszczanie powierzchni będzie konieczne? W przypadku aplikacji powłok ceramicznych jest to etap niezbędny. W tylko w przypadku wyjałowionej powierzchni, produkt może prawidłowo związać się z powierzchnią. Dotyczy to również powłok hydrofobowych oraz preparatów do zabezpieczenia szyb oraz felg. Przed aplikacją wosków i sealantów, odtłuszczenie powierzchni nie jest konieczne, ale może przedłużyć działanie zabezpieczenia.

Odtłuszczaczy używamy także w trakcie korekty lakieru. Część past polerskich może zawierać wypełniacze, które uniemożliwiają realną ocenę stanu lakieru. Dlatego odtłuszczamy lakier w trakcie polerowania, aby ocenić jego faktyczny stan – czy efekt jest zadowalający, czy wręcz przeciwnie należy jeszcze wprowadzić poprawki.

Preparat do odtłuszczania wyjaławiają powierzchnię, jednak nie jest to na tyle silna ingerencja, aby usunąć wszystko. Nie usuniemy w ten sposób świeżo nałożonego wosku czy pasty polerskiej z zabezpieczeniem (np. typu AIO). Możemy naruszyć takie zabezpieczenie, ale nie pozbędziemy się go całkowicie. Ta informacja będzie istotna, jeśli planujemy aplikację powłoki ceramicznej, w przypadku której musimy mieć pewność jałowej powierzchni.

A co jeśli położyliśmy wosk lub polerowaliśmy lakier pastą polerską pozostawiającą zabezpieczenie, a chcemy położyć powłokę? Należy przeprowadzić dodatkowy etap polerowania za pomocą finiszowej pasty bez wypełniaczy, a następnie dopiero odtłuścić powierzchnię.

Błędy przy odtłuszczaniu lakieru

Jakie błędy możemy popełnić w trakcie odtłuszczenia lakieru? Jest kilka rzeczy, na które warto zwrócić uwagę.

Pierwszym błędem jest używanie brudnych mikrofibr. Należy użyć czystych (nowych lub po praniu) mikrofibr, najlepiej przeznaczonych tylko do tego celu. Powinny być dobrej jakości, aby nie rysowały lakieru, bo to często jeden z ostatnich etapów pielęgnacji, więc nie chcemy zepsuć efektu po wielogodzinnej korekcie. Dla własnej wygody warto zaopatrzyć się mikrofibry bezszwowe, które nie mają obszycia mogącego porysować lakier.

Kolejnym błędem jest brak rękawiczek. Nasze dłonie cały czas się pocą i nie używając rękawiczek, przenosimy ten pot na mikrofibrę, a następnie na lakier. I odtłuszczanie może nie być skuteczne.

Następnym poważnym błędem jest odtłuszczanie gorącej powierzchni. Zaaplikowanie produktu na gorącą powierzchnię, w trakcie polerowania lub po tym jak pojazd stał w słońcu, może być przyczyną uszkodzenia lakieru. Nie nanosimy także produktu z atomizera bezpośrednio na lakier. Najlepiej aplikować produkt na mikrofibrę.

W trakcie pracy kontrolujemy lakier za pomocą latarki inspekcyjnej, aby sprawdzić, czy powierzchnia jest bez skaz. Jeśli widzimy smugi, konieczne będzie ponowne odtłuszczenie. W ich uniknięciu pomoże nam wypracowywanie produktu na lakierze do całkowitego odparowania oraz zmiana mikrofibr w trakcie pracy.

Jaki produkt wybrać do odtłuszczenia lakieru przed powłoką?

Na rynku mamy szeroką gamę produktów do odtłuszczania lakieru. Najpopularniejszym jest alkohol izopropylowy, czyli IPA. Jest on bardzo powszechnie używany w trakcie korekty i przed powłoką. Używany w postaci czystej lub rozcieńczony z wodą zdemineralizowaną. Zdecydowanie polecamy tę drugą opcję i użycie stężenia nie większego niż 20-30%. Czysta IPA jest dość agresywna i nierozważnie użyta, może narobić szkód.

Istnieją również inne gotowe preparaty od odtłuszczenia, takie jak oparty na rozpuszczalnikach ADBL Wipe Out czy Gtechniq Panel Wipe będący mieszaniną rozpuszczalników i alkoholi. To raczej również dość agresywne preparaty i należy ich używać z rozwagą. Popularnym produktem do odtłuszczania jest również CarPro Eraser, który zawiera dodatki poprawiające skuteczność odtłuszczania, jednak jest bezpieczniejszy w użyciu niż te wymienione poprzednio.

Jak bezpiecznie odtłuścić lakier samochodu?

Szczególnie w przypadku miękkich lakierów warto stosować produkty sprawdzone i bezpieczne. Zastosowanie zbyt agresywnego odtłuszczacza może zwiększyć podatność lakieru na zarysowania i powodować zmatowienia. Dlatego odtłuszczając powierzchnię, warto wybierać wśród produktów sprawdzonych i bezpiecznych.

Jednym z produktów, które przetestowaliśmy i zdecydowanie zostaniemy z nim na dłużej jest FIREBALL REBORN. Bardzo skuteczny w odtłuszczaniu, a jednocześnie bezpieczny dla delikatnych powierzchni. Jest oparty na alkoholach. Bez obaw można go stosować na delikatnych lakierach czy wrażliwych na zarysowania elementach, takich jak słupki black piano. Bardzo dobrze przygotowuje powierzchnię do aplikacji zabezpieczenia, usuwając z niej oleiste zanieczyszczenia, pozostałości past czy wosków. Dodatkowo pracę z nim umila ładny zapach.

 

Po wielu godzinach spędzonych na korekcie lakieru nikt nie chce się zaskoczyć nieprzyjemną niespodzianką w trakcie odtłuszczania. Dlatego warto w trakcie pracy kontrolować jakość wypolerowanej powierzchni, aby poprawki nie były konieczne.  A przed aplikacją powłoki wybrać produkt, który skutecznie przygotuje lakier i nie wyrządzi na nim szkód.