Jak czyścić pady polerskie? Robić to po każdym wypracowaniu pasty, a może dopiero na koniec dnia? Sprężone powietrze, padwasher, czy pranie w pralce? Dziś przedstawimy Wam różne metody czyszczenia padów polerskich.
Czyszczenie padów to czynność, której trudno uniknąć przeprowadzając korektę lakieru. Czyste pady polerskie będą mieć zdecydowanie lepsze właściwości tnące, dzięki czemu praca przebiega o wiele szybciej. Regularnie czyszczone lub wymieniane w trakcie pracy pady pozwolą nam utrzymać większą czystość w trakcie polerowania, bo zminimalizujemy pylenie pasty. Zwiększymy również ich żywotność poprzez odpowiedni sposób czyszczenia.
Jaka metoda czyszczenia padów polerskich jest najlepsza?
Możemy wyróżnić kilka różnych metody czyszczenia padów polerskich – szczotki, sprężone powietrze, pad washer, mycie ręcznie oraz mycie w pralce. Która z nich będzie najlepsza?
Ciężko jednoznacznie stwierdzić, jednak jeśli chcemy porządnie wyczyścić pady, konieczna będzie metoda z użyciem wody. Tylko w ten sposób możemy dokładnie wyczyścić całą powierzchnię pada. Jednak ta metoda ma jedną wadę, nie powinniśmy używać wilgotnych padów polerskich w trakcie pracy, ponieważ możemy przyśpieszyć ich zużycie i obniżyć właściwości.
Zaczniemy od czyszczenia ręcznego. Myjemy pady w wiadrze z wodą z dodatkiem detergentu, np. APC lub szamponu. Czyścimy je ręcznie lub za pomocą szczoteczki, ugniatając gąbkę, aby wypłukać zanieczyszczania z całej jej powierzchni. Następnie dokładnie płuczemy pady w czystej wodzie, wyciskamy jej nadmiar i zostawiamy do wyschnięcia. Schnięcie można przyśpieszyć odwirowując pady w pralce lub na maszynie polerskiej.
Pranie w pralce. Wrzucamy pady po skończonej pracy do pralki i załączamy jeden ze standardowych programów prania. Dodajemy APC lub dedykowany preparat do prania padów polerskich. Obie te metody stosujemy po zakończonej pracy, najczęściej z większą ilością użytych padów.
Pad washer. To specjalne wiaderko przeznaczone do czyszczenia padów polerskich w trakcie pracy. Wyposażone w zbiornik na wodę z detergentem oraz specjalną pompkę, która po naciśnięciu wtłacza wodę w powierzchnię pada. W ten sposób zwilżamy pada, a następnie odpalamy maszynę i odwirowujemy wodę (dzięki specjalnej konstrukcji woda nie chlapie na boki). Pad washera można używać regularnie w trakcie pracy, po każdym skończonym wypracowaniu pasty.
Czyszczenie padów sprężonym powietrzem
Czy czyszczenie padów sprężonym powietrzem jest dobrą opcją? To zależy. Czyszczenie padów za pomocą sprężonego powietrza generuje bardzo dużo pyłu w takcie pracy, który osiada na samochodzie i wszystkich powierzchniach wokół. Nie jest to zbyt dobre dla utrzymania czystości na stanowisku pracy (a ta jest bardzo potrzebna przy większości prac związanych z detailingiem).
Jeśli chodzi o pady gąbkowe, nie powinniśmy ich czyścić sprężonym powietrzem. Kierując zbyt mocny strumień powietrza, możemy uszkodzić strukturę pianki otwartokomórkowej (z której wykonane jest większość padów dostępnych na rynku), przyśpieszając jej zużycie.
Pady mikrofibrowe oraz futra z reguły można czyścić za pomocą sprężonego powietrza. Jednak metoda ta nie jest na tyle skuteczna, aby wystarczyła jako jedyny sposób czyszczenia. Możemy w ten sposób pozbyć się nadmiaru pasty w trakcie pracy. Jednak na sam koniec dnia, warto wyczyścić pady za pomocą wody i delikatnych detergentów.
Jak często czyścić pady polerskie?
Czy powinniśmy czyścić pady polerskie w trakcie pracy? Zdecydowanie! Czysty pad polerski zachowuje pełnię swoich właściwości, dzięki czemu praca cały czas jest efektywna. Pozwala także zachować porządek na miejscu pracy, ponieważ czysty pad nie pyli tak bardzo.
Jaką metodę wybrać na czyszczenie padów polerskich? Tutaj możliwości są ograniczone. Najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem będzie pad washer, jednak to spory wydatek. Sprężonego powietrza nie powinniśmy używać do czyszczenia padów gąbkowych, a używanie szczoteczek do czyszczenia padów nie jest zbyt efektywne.
Można stosować również metodę pracy polegającą na wymianie padów w trakcie pracy. To chyba najszybszy możliwy sposób. Przygotowujemy wtedy większość ilość gąbek polerskich, z reguły 5-6 na samochód (choć ta ilość może być różna) i wymieniamy je w trakcie pracy. W ten sposób cały czas zachowujemy dobre właściwości pada i nie musimy w trakcie polerowania martwić się o czyszczenie padów oraz przedłużamy ich żywotność. Na sam koniec pracy, czyścimy wszystkie pady za pomocą wody i APC, i odkładamy do wyschnięcia, aby były gotowe na kolejny dzień pracy.
Jak widać metod na czyszczenie padów jest kilka, każda ma swoje zalety oraz wady. Warto wybrać taką, która najbardziej nam odpowiada oraz sprawi, że nasza praca będzie szybka i efektywna.