Usuwanie rysek z lakieru samochodowego to jeden z podstawowych zabiegów detailingu. Wynika to z faktu, że współczesne lakiery są bardzo podatne na zarysowania. I to nie dotyczy tylko głębokich zarysowań takich jak obcierki parkingowe czy rysy od gałęzi lub innych przedmiotów. Bardzo wielkim złem dla lakierów są przede wszystkim myjnie automatyczne czy używanie szczotek na myjniach bezdotykowych.
Jednak nawet nieprawidłowy sposób mycia ręcznego czy używanie złych akcesoriów może przyczynić się do powstawania zarysowań. Dlatego jeśli zależy nam na wyglądzie samochodu należy dużą wagę przykładać do codziennej pielęgnacji. Co jednak, jeśli lakier już jest porysowany?
Porysowany lakier? To jeszcze nie tragedia!
Na szczęście można na to często w dość prosty i nieinwazyjny sposób zaradzić. Usuwanie rysek z lakieru samochodowego jest możliwe poprzez polerowanie. Nie usuniemy w ten sposób jedynie najgłębszych rys sięgających bazy lub podkładu, jednak i tak możemy znacząco odmienić wygląd lakieru.
Najskuteczniejszą metodą będzie polerowanie za pomocą maszyny polerskiej. W ten sposób możemy w stosunkowo krótkim czasie wypolerować cały samochód. Będziemy do tego potrzebowali pasty polerskiej oraz zestawu gąbek. Można się również podjąć próby ręcznego polerowania, jednak to zdecydowanie bardziej czasochłonnym i męczący proces.
Jak usunąć rysy z lakieru samochodowego
Korekta lakieru może przebiegać w jednym lub kilku etapach. Oznacza to, że albo używamy jednej kombinacji polerskiej (połączenie pasty i pada) albo kilku, najczęściej dwóch. Z założenia, przy większej ilości etapów możemy usunąć więcej mocnych zarysowań przy zachowaniu dobrego połysku. Jednak, aby usunąć ryski z lakieru samochodowego, już jednoetapowe polerowanie przyniesie bardzo dobre rezultaty.
Użyjemy do tego bardzo pasty ONE Polish firmy ZviZZer, która jest bardzo uniwersalną pastą i świetnie sprawdza się na większości lakierów. Bardzo dobrze wycina zarysowania, pozostawiając przy tym świetne wykończenie, odpowiadające za poziom połysku. A dodatkowo pozostawia na lakierze zabezpieczenie polimerowe, które chroni lakier przed promieniowaniem UV i czynnikami zewnętrznymi przez wiele miesięcy.
Jeśli chodzi o gąbki polerskie, dobrym rozwiązaniem, które sprawdzi się na wielu lakierach może być niebieski Thermo Pad ZviZZer. Warto kupić kilka sztuk, aby móc wymieniać je w trakcie pracy i w ten sposób przedłużyć ich żywotność.
Jak pracować z pastą ONE Polish
Zaczynamy od dokładnego wstrząśnięcia butelki z pastą, aby ścierniwo w niej zawarte mogło się równomiernie rozprowadzić. Następnie impregnujemy pada za pomocą pasty. Aby równomiernie zaimpregnować gąbkę polecamy taką metodę. Nanosimy niewielką ilość pasty na czysty lakier, palcami rozprowadzamy ją w kółko o średnicy pada. Następnie przykładamy w tym miejscu maszynę z padem i odpalamy ją na niskich obrotach. Na zaimpregnowany w ten sposób pad nakładamy pastę polerską i rozpoczynamy polerowanie.
Na samym początku rozprowadzamy pastę na obszarze roboczym na niskich obrotach. Aby polerowanie były efektywne, nie należy pracować na zbyt dużym obszarze. Jeden element, taki jak maska czy drzwi, dzielimy na kilka części. Po rozprowadzeniu pasty włączamy na maszynie wysokie obroty i dokładnie wypracowujemy pastę, używając umiarkowanego docisku maszyny. Pracujemy do momentu powstania delikatnego, ledwo widocznego filmu na lakierze. Na ostatni jeden czy dwa przejazdy możemy ponownie zejść na niskie obroty.
Po przetarciu powierzchni mikrofibrą uzyskujemy końcowy efekt. Ryski z lakieru samochodowego usunięte, powierzchnia błyszcząca, a lakier odzyskał głębię i jest już od razu zabezpieczony przed czynnikami zewnętrznymi. Kropką nad „i” może być aplikacja wosku lub quick detailera, który podbije hydrofobowość powierzchni.