Dziś zapraszamy Was do rozmowy z Funky Witch, w której dowiecie się jak powstają woski tej marki, dlatego seria wosków SUI GENERIS jest taka wyjątkowa, oraz skąd wzięła się wiedźma w logo Funky. Zapraszamy!
Funky Witch to marka znana z wielu limitowanych edycji swoich wosków. Skąd bierzesz pomysły na nowe woski? Wydaje się, że wszystko już powstało, a Funky regularnie wypuszcza coś nowego.
Pomysły się biorą z inspiracji, które mam od kolegów oraz przede wszystkim od klientów. I też z moich obserwacji i chęci zrobienia czegoś, czego jeszcze nie było.
Powiedz w takim razie, jak wygląda powstawanie takiego wosku? Jaki jest etap pierwszy?
Pierwsze są założenia, czyli to, jaki chciałbym uzyskać efekt. Kolejnym krokiem jest przeanalizowanie składu i zastanowienie się, który ze składników i komponentów może dać efekt, jakiego oczekuję. Wiadomo, że różne składniki, dają różne efekty i właściwości. To jest jeden z trudniejszych etapów. Znalezienie optymalnych proporcji składników jest bardzo, bardzo trudne. Później jest faza testów, robię 3-4 woski, które różnią się składami, według tego, co sobie wcześniej założę i mojej wiedzy na ten temat.
Do testów służy samochód, który stoi u mnie na hali. Oczywiście, efekty mojej pracy testują również moi koledzy z Funky Team. To znani woskoholicy. Pomagają mi wybrać odpowiednią recepturę. Dzięki temu, wiem, że wosk sprawdzi się u klientów.
Jest jeden szczególny wosk, który robię raz w roku - nazywa się Thank You. On jest wyłącznie dla ludzi, którzy pomogli marce, którzy zrobili coś bardzo osobistego dla marki. I ten wosk nigdy nie ma takiej samej receptury, bo to są zlewki wszystkich wosków, jakie mi zostały. Ten wosk zawsze jest zaskoczeniem. Nie ma możliwości, żeby rok po roku był taki sam. Efekt jaki zapewnia jest zawsze inny.
To bardzo ciekawa inicjatywa! Już wspomniałeś o etapie testowania produktu, powiedz po czym poznajesz, że efekt końcowy jest taki, jakiego oczekujesz?
Tak naprawdę bardzo trudno jest określić, który wosk da lepszy efekt. Nawet jak się posmaruje samochód dwoma różnymi woskami, to można nie zauważyć różnicy. Biorę pod uwagę to, jak się aplikuje, jak się dociera. Mam element na którym sobie porównuję jak wygląda ziarno przy jednym wosku, jak wygląda przy drugim. Dodatkowo bardzo ważna jest opinia moich kolegów z Funky Team.
Ciekawym produktem z oferty Funky Witch jest wosk SUI GENERIS…
SUI GENERIS to jest seria wosków na zamówienie. Nazwa to łacińskie określenie czegoś jedynego, szczególnego, osobliwego.
I to jest wosk tworzony pod konkretny model samochodu i skąd pomysł na taką inicjatywę i jak wygląda tworzenie takiego wosku?
Pomysł powstał na skutek obserwacji rynku. Światowi giganci wosków: Swissvax i Zymol mają w ofercie woski robione pod indywidualne zamówienie. Bardzo mi zależy żeby Funky Witch czymś się wyróżniła. Chciałem zaproponować coś, czego nie ma żadna inna polska firma. Funky Witch jest znane z tego, że skupia się na woskach, więc wymyśliłem, że zrobię taki wosk indywidualny.
Moi koledzy mają mieszalnie lakierów i dzięki temu mogą mi czasami podpowiedzieć, czym charakteryzują się niektóre lakiery samochodowe, jak wygląda skład takiego lakieru. Dzięki kodom lakieru mogę sprawdzić skład bazy lakieru. Później „rozgryzam” ten lakier, dzięki czemu mogę zaproponować coś naprawdę indywidualnego.
Stosując różne dodatki możemy uzyskać to, że klar będzie bardziej błyszczący, a ziarno bardziej uwydatnione. I tutaj przydaje się informacja, czy na przykład lakier ma dużą zawartość dodatków metalizujących. Dzięki temu, wiem, że mogę użyć dodatku wspomagającego uwydatnienie ziarna.
Kilka prób, kilka wersji i mam to co chciałbym uzyskać. Chociaż kręgosłup wosku, jest mniej więcej taki sam. To Carnauba i inne woski naturalne.
Biorę pod uwagę też to, że nowe lakiery są cienkie, miękkie i podatne na uszkodzenia mechaniczne zwracam szczególną uwagę na docieranie wosku. Chodzi o to, żeby klient nie atakował powierzchni mocno dociskając mikrofibrę. Pozwala to zminimalizować zarysowania.
Nowe samochody są znane ze swoich delikatnych lakierów, więc super, że uwzględniasz takie rzeczy przy produkcji indywidualnego wosku. Na pewno, jak ktoś ma samochód, który jest jego oczkiem w głowie, to zafundowanie sobie takiego specjalnego, dedykowanego wosku to jest coś wyjątkowego. I fajnie że jest możliwość zakupu takiego produktu od polskiego producenta. Bardzo nam się podoba ta inicjatywa!
Mi też się podoba. W tym roku rozszerzyłem zestaw. Teraz klient ma do wyboru mały set, gdzie jest wosk, aplikator i mikrofibra. Oraz full set, w którym znajduje się wosk, mikrofibra, aplikator, szampon, płyn do szyb i cleaner do wosku. I one są przeznaczone tylko dla serii SUI GENERIS, tych produktów nie można kupić osobno. Być może dojdzie jeszcze quick detailer, ale na dzień dzisiejszy, jego formuła nie jest jeszcze dopracowana. Quick detailer musi być dość mocno napakowany Carnaubą i na to jeszcze trzeba trochę poczekać.
To teraz czas na pytania od naszych klientów. Który wosk z oferty Funky Witch jest najlepszy?
Każdy! :) Odpowiedź zawsze brzmi, to zależy. To zależy, do czego używamy wosku. Jeśli klient ma czas na to, żeby wykonać wieloetapową korektę lakieru, i jego samochód jest autem pokazowym, czy jeździ nim tylko na zloty, to najlepszy długotrwały efekt uzyska dzięki Paradise Gloss. Ewentualnie Hypnotic Icon. Przy tym wosku należy jednak zwrócić szczególną uwagę na aplikację i dbanie o niego. Ponieważ Hypnotic Icon jest woskiem naturalnym. Ale jeśli klient nie ma czasu na zrobienie korekty lub robi tylko one stepa, to najlepszy będzie Mystic Shine, z tego względu, że ten wosk maskuje drobne zarysowania. Ważne jest też to, żeby na samochód położyć dwie warstwy wosku, jeśli mamy taką możliwość.
Dlaczego dwie warstwy?
Dzięki dwóm warstwą uzyskuje się dużo lepszy efekt, wosk jest bardziej odporny na warunki atmosferyczne. Szeroko mówimy o tym na Warsztatach Pielęgnacji Samochodu, które organizujemy w różnych miejscach w Polsce. I tam dzielimy się naszymi obserwacjami związanymi z aplikacją wosków.
Pokazujemy różne metody aplikacji. Zmieniamy postrzeganie wosków. Wykazujemy, że wosk jest najlepszym rozwiązaniem :D
Tak, zdecydowanie możemy polecić te warsztaty dla każdego woskomaniaka! To przejdźmy do kolejnego pytania. Skąd pomysł na logo marki?
Logo marki to jest moja koleżanka, z którą pracowałem ponad 20 lat temu. Do dzisiaj ma taką świetną figurę, a w tym roku obchodzi 50 urodziny. Pierwszym, najważniejszym aspektem jest męskie spojrzenie na samochody. Faceci kochają kobiety i samochody. Nie chcę zabrzmieć jakoś szowinistycznie, ale jeśli są samochody, to przy samochodach zawsze są kobiety. A co nakręca najbardziej facetów? Samochody plus kobiety. Chciałem zwrócić uwagę ludzi, ze marka jest ciekawa, że jest inna niż wszystkie, więc stworzyłem logo, które przyciąga wzrok większości użytkowników samochodów, czyli facetów. Funky to najpopularniejszy gatunek muzyki w latach 70tych. I ja w tych lata się urodziłem. Witch to wiedźma a faceci kochają wiedźmy :D
Ale to też się trochę zmienia, bo teraz jednak w detailingu jest coraz więcej kobiet.
Teraz na szczęście tak. Jednak na początku jak marka się rozwijała, jak ją zakładałem, to nie pamiętam, aby w detailingu działały jakieś kobiety. Być może one były, ale nie tak wiele jak teraz. Obserwuję, jak rozwijają się panie w branży. I to jest bardzo dobre, ponieważ kobiety zwracają wiele uwagi na szczegóły. A o nie w profesjonalnej pielęgnacji chodzi.
To prawda. Czas na ostatnie pytanie, kiedy nowy wosk?
On jest praktycznie gotowy, ale niestety jest kłopot jeszcze z jego docieraniem. Muszę popracować nad tym, aby się dużo łatwiej docierał. Nowy wosk ma zastąpić Hypnotic Icona, który był bardzo prosty aplikacji i dotarciu oraz dawał fajny efekt.
Wosk, który na dzień dzisiejszy stworzyłem, spełnia warunki aplikacji i efektu, ale niestety jest trochę trudniejszy w dotarciu. I myślę, że część ludzi byłaby mocno niezadowolona. Ponieważ produkty Funky Witch znane są z banalnie prostej i przyjemniej pracy. W związku z tym proszę o jeszcze trochę cierpliwości. Nie chciałbym zawieść klientów.
Mam nadzieję, że będzie on w tym roku, ale nie chcę jeszcze podawać konkretnego terminu, bo to się nie sprawdza.
W takim razie czekamy z niecierpliwością na nowy wosk! Dzięki wielkie za rozmowę i przybliżenie nam marki Funky Witch oraz twojego podejścia do procesu powstawania wosków. Te informacje z pewnością zaciekawią każdego detailingowego maniaka zakręconego na punkcie wosków.