Detailing wnętrza jest wieloetapowym procesem, który obejmuje wiele różnych zabiegów. Aby ułatwić sobie wykonywanie pracy, warto trzymać się ustalonego z góry schematu. Dzięki temu praca będzie przebiegała sprawnie, a efekt końcowy perfekcyjny.
Zanim przystąpisz do pracy:
- Zadbaj o odpowiednie oświetlenie. Dobre oświetlenie jest kluczowe, aby dokładnie doczyścić i zabezpieczyć wszystkie powierzchnie. Do ogólnego doświetlenia możesz użyć np. lamp na stojakach. Jednak jednym z najlepszych rozwiązań jest użycie czołówki, którą dobrze doświetlisz wszystkie zakamarki, mając nadal dwie ręce do pracy.
- Przygotuj wszystkie potrzebne produkty i akcesoria w jednym miejscu (np. na mobilnym wózku). Odrywanie się co chwile od pracy w poszukiwaniu pędzelka, mikrofibry czy odpowiedniej chemii, sprawi, że cała praca zajmie Ci o wiele dłużej niż, gdybyś miał wszystko pod ręką.
- Rozplanuj dobrze pracę, co i w jakiej kolejności należy zrobić, aby uzyskać najlepsze efekty w najkrótszym czasie. Przykładowo, zabezpieczenie plastików dressingiem przed praniem tapicerki mija się z celem, ponieważ podczas prania, zawsze trochę zmoczymy sąsiadujące elementy i trzeba będzie nakładać dressing ponownie.
Jak dobrze rozplanować pracę przy detailingu wnętrza?
Warto podzielić sobie cały proces na logiczne etapy. Standardowo detailing wnętrza zaczniemy od opróżnienia schowków i wyciągnięcia wszystkich luźnych elementów – dywaników, fotelików, demontaż uchwytów na telefon itp. Ułatwi to nam pracę w kolejnych etapach. Jeśli jest to konieczne, demontujemy fotele, tylną kanapę i inne elementy.
1. Odkurzanie
Następnie przystępujemy do gruntownego odkurzania. Wydmuchujemy śmieci z zakamarków, gruntownie odkurzamy wykładzinę, wyciągając cały piach za pomocą szczotki lub urządzeń typu tornador. Nie zapominamy o dokładnym odkurzeniu schowków, foteli czy podsufitki. A także wyciągniętych z samochodu dywaników czy półek bagażnika.
2. Czyszczenie
Kolejny etapem będzie czyszczenie wszystkich elementów plastikowych i skórzanych. Warto podzielić sobie w tym celu samochód na 5 stref (miejsce kierowcy, miejsce za kierowcą, miejsce pasażera, miejsce za pasażerem i bagażnik). I w jednym czasie zajmujemy się tylko jedną strefą, czyszcząc dokładnie wszystkie elementów. Zanim przejdziemy do następnej sprawdzamy, czy niczego nie pominęliśmy. Pamiętamy również o wyczyszczeniu uszczelek oraz wnęk drzwi.
3. Pranie tapicerki
Następnie możemy przystąpić od prania tapicerki i wykładziny. Warto rozpocząć pranie od podsufitki, zdecydowanie wygodniej będzie ją czyścić zanim zmoczymy fotele i nie będzie można na nich usiąść. Gdy już zajmujemy się bonnetowaniem, można od razy wyczyścić również materiałowe boczki drzwi, jeśli są. Następnie przystępujemy do prania foteli, a na samym końcu wykładzina oraz dywaniki.
Po odkurzaniu, czyszczeniu oraz praniu widać już powoli koniec prac nad samochodem. Jednak to, jaki będzie efekt finalny w dużej mierze zależy od ostatnich, wykończeniowych etapów.
4. Wykończenie
Wykończeniowe prace nad samochodem zaczynamy od aplikacji dressingów i impregnatów na elementy plastikowe, skórzane oraz gumowe. Jeśli planujemy również impregnację foteli materiałowych i wykładzin, prawdopodobnie będziemy musieli odłożyć to na następny dzień, ponieważ większość preparatów tego typu musi być zaaplikowana na idealnie suchą powierzchnię.
Po zabezpieczeniu wszystkich powierzchni, możemy zająć się myciem szyb, lusterek, wyświetlaczy. Na tym etapie możemy również przetrzeć quick detailerem lub zaaplikować wosk na lakierowane dekory wnętrza.
Ostatnim etapem detailingu wnętrza będzie ponowne odkurzenie całe wnętrza i powkładanie wszystkich elementów, które wyciągnęliśmy z pojazdu. Następnie sprawdzamy dokładnie całe wnętrze z latarką inspekcyjną. Jeśli mamy taką możliwość, warto jest poprosić osobę, która nie która nie pracowała przy tym samochodzie, aby dokładne sprawdziła całe wnętrze. Czasami może zdarzyć się, że dostrzeże coś, co my pominęliśmy.
Mając dokładnie rozplanowany proces detailingu wnętrza cała praca przebiega o wiele szybciej i jest dokładniejsza. Każdy ma jakieś swoje indywidulne przyzwyczajenia, warto jednak za każdym razem trzymać się jednego schematu.
Najgorsza sytuacja, jeśli chodzi o efektywność pracy, to odrywanie się co chwilę od tego, co robimy, przeskakiwanie z elementu na element, bez skończenia jednej rzeczy oraz mieszanie kolejności wykonywanych zabiegów. W ten sposób możemy spędzić nawet kilkanaście godzin nad jednym samochodem, a efekt i tak nie będzie perfekcyjny.