Jak wykonać dobry one step na lakierze?

Jak wykonać dobry one step na lakierze?

W pierwszej części naszego poradnika Korekta lakieru krok po kroku. Praktyczny poradnik dla początkujących skupiliśmy się na podstawach związanych z polerowaniem – wybór maszyny, technika polerska oraz inspekcja lakieru. Dzisiaj chcielibyśmy Was wprowadzić w temat jednoetapowej korekty lakieru.

Jak powinien wyglądać dobry one step? Jak dobierać kombinację polerską? Jakich past i padów użyć? We współpracy z marką ZviZZer przeprowadzimy Cię przez zagadnienia związane z jednoetapową korektą lakieru krok po kroku!

Czego możesz się nauczyć przeprowadzając one step?

Gorąco rekomendujemy rozpoczęcie nauki polerowania właśnie od one stepa! Wykonując pierwszych kilka one stepów nauczysz się dobierać kombinację polerską do lakieru. Popracujesz nad techniką pracy z maszyną oraz zaczniesz wypracowywać nawyki związane z inspekcją lakieru w trakcie pracy. One step nie jest wcale gorszy od dwuetapowej korekty lakieru, a współczesne systemy polerskie pozwalają usunąć naprawdę sporo zarysowań w jednym kroku!

Jak powinien wyglądać dobry one step?

Na czym polega jednoetapowa korekta lakieru czyli one step? Jak dużo zarysowań powinniśmy w jego trakcie usunąć? Na pytanie o ilość zarysowań, ciężko jednoznacznie odpowiedzieć. Są lakiery, które jesteśmy w stanie wyprowadzić prawie idealnie usuwając ponad 90% zarysowań, tylko w jednym etapie. Ale są również takie, gdzie osiągnięcie 50% może być trudne ze względu na twardość lakieru.

Kluczem do dobrego one stepu jest znalezienie kompromisu pomiędzy poziomem wycięcia rys a wykończeniem lakieru. Nawet dysponując tylko jedną pastą polerską, możesz regulować siłę cięcia testując różne twardości padów.

Jednak o co chodzi z tym poziomem cięcia? Wycinając zarysowania usuwamy rysy, które są na powierzchni przed przystąpieniem do polerowania. Najczęściej są to bardzo różnej grubości rysy, które powstały w wyniku eksploatacji i nieprawidłowej pielęgnacji samochodu.

Podczas wykończenia, staramy się usunąć drobne mikrozarysowania (widoczne w świetle inspekcyjnym), które powstały podczas polerowania lakieru twardymi gąbkami. Wykończenie lakieru w dużej mierze odpowiada końcowy poziom połysku lakieru.

Jak dobrać kombinację polerską do one stepa?

Podczas one stepu staramy się tak dobrać kombinację polerską, aby usunąć jak najwięcej rys i jednocześnie pozostawić jak najlepsze wykończenie. Czyli nie chcemy stosować zbyt agresywnych kombinacji, aby uniknąć drobnych mikrozarysowań.

Z tego powodu do one stepa najczęściej wbieramy średniotnącą pastę oraz pada polerskiego. Jednak średnie cięcie na każdym lakierze może oznaczać coś innego. Na miękkim lakierze średniotnąca pasta i finiszowa gąbka mogą zapewnić zadowalające rezultaty, a na twardym ta kombinacja pewnie okaże się niewystarczająca. Dlatego warto testować różne kombinacje, aby znaleźć ten idealny efekt.

Jaką pastę polerską wybrać do jednoetapowej korekty lakieru?

W systemie ZviZZer znajdziemy dwie pasty idealne do one stepów – ONE Polish i MC3000. Czym się różnią?

ZviZZer ONE Polish ma ponadprzeciętną siłę ciecia (dorównuje pastom cuttingowym!), ale oferuje przy tym doskonałe wykończenie i bardzo szybką pracę. Zawiera w składzie polimery, które zabezpieczają lakier na okres kilku miesięcy. Pasta to najlepiej się sprawdzi, jeśli chcemy w krótkim czasie osiągnąć jak najlepszy efekt. Jednak ze względu na jej właściwości zabezpieczające, nie powinniśmy jej stosować przed aplikacją powłok. Nawet nie odtłuszczeniu lakieru, nie usuniemy całkiem polimerów i nie uzyskamy jałowej powierzchni.

ZviZZer MC3000 charakteryzuje się trochę mniejszą siłą cięcia niż ONE, jednak dalej jest to poziom wystarczający, aby usunąć wiele zarysowań z lakieru i osiągnąć bardzo dobre wykończenie. Pasta ta nie zawiera wypełniaczy, więc spokojnie po odtłuszczeniu lakieru można aplikować powłoki ceramiczne i woski, które wymagają jałowej powierzchni.

Jakie pady polerskie do one stepa?

W systemie ZviZZer znajdziemy dwa najpopularniejsze pady polerskie do przeprowadzenia one stepa. THERMO Blue oraz THERMO Orange. To średniotnące gąbki, jednak Thermo wyróżnia się o stabilniejszymi właściwościami tnącymi oraz znacznie dłuższą żywotnością. Jeśli nie wiemy jaki pad sprawdzi się najlepiej na danym lakierze, warto zacząć od nich.

W przypadku lakieru z niewielkimi zarysowaniami albo bardzo miękkiego czy wymagającego (np. czarne UNI), warto sięgnąć po miękką, finiszową gąbkę, czyli THERMO RED lub THERMO Green. A w przypadku twardych i mocno zniszczonych lakierów można spróbować twardych, tnących padów THERMO WHITE.

Jak bezpiecznie wypolerować samochód w jednym etapie?

Pracę nad lakierem rozpoczynamy od przetestowania wybranych kombinacji polerskich na jednym panelu. Z reguły najwygodniej jest to zrobić na masce. Po zaimpregnowaniu pada, polerujemy obszar o boku 3-4 średnic pada, dokładnie wypracowując pastę. Docieramy resztki pasty i oceniamy efekt w świetle inspekcyjnym. Warto testowo również odtłuścić powierzchnię, aby sprawdzić, czy na pewno zrobiliśmy dobrą robotę (pamiętaj, aby nie odtłuszczać gorącego lakieru bezpośrednio po polerowaniu!).

Jeśli efekt jest zadowalający, można przejść na kolejny obszar roboczy. Jeśli nie, testujemy różne kombinacje, zmieniając pady na mniej lub bardziej tnące. Polerujemy po kolej każdy element, wycierając nadmiar pasty i sprawdzamy, czy efekt nas zadowala. Jeśli po odtłuszczeniu nie wychodzą żadne niepokojące zarysowania, a cały czas pracujemy tak samo, nie ma potrzeby odtłuszczania każdego panelu. Zwłaszcza, jeśli pracujemy na paście ONE, której nie powinniśmy odtłuszczać, bo jej zadaniem jest również zabezpieczenie powierzchni.

 

Ile trwa przeprowadzenie takiego one stepu? To zależy. Doświadczony detailer z reguły jest w stanie uwinąć się w kilka godzin (nie licząc czas potrzebnego na przygotowanie lakieru). Jednak jeśli dopiero się uczysz, na pewno będziesz potrzebować więcej czasu. Trzymamy kciuki za spektakularny efekt końcowy! Dobrze wykonany one step potrafi odmienić samochód nie do poznania.